Groepsreflectie
1. Lees eerst samen pagina 1: Kunst is overal Stel naar
aanleiding hiervan de vraag: Ben jij je bewust (geworden) van het feit dat
‘kunst van alle tijden is’?
De tijdschriften waren oud, maar
toch kan je ze nu gebruiken. De kunstwerken in Rotterdam waren oud, maar toch
ziet iedereen van deze tijd er iets in. In ons toneelstuk kwamen dingen van
alle tijden samen (Stammen, muziek). Maas toneelstuk is who is afraid of
Virginia wolf. Het is vernieuwd.
2. Lees eerst samen
pagina 2: Maar wat is kunst? Stel naar aanleiding hiervan de vraag: Ben je door
dit project meer gaan begrijpen wat kunst eigenlijk is?
Ieder mag zijn eigen definitie van
kunst formuleren. Kunst blijft voortdurend in beweging. Iedereen ziet er iets
anders in bijvoorbeeld de tekening bij het muziekje. Als je de gedachten van
een ander hoort kun je het vaak wel begrijpen. Maas, kinderen interpreteren
vaak iets anders dan ouderen. Zeg me wat je van kunst vindt en ik zal je
vertellen wie je bent: het licht aan je persoonlijkheid, wat je in kunst raakt.
Met associëren zegt iedereen iets anders. Een plaatje zou bij iedereen een
ander idee opbrengen.
3. Lees eerst samen
pagina 3: Wat mogen we van kunsteducatie verwachten? Stel naar aanleiding
hiervan de vraag: Ben je al bezig geweest met de vraag ‘wat het belang is van
kunst in het basisonderwijs’? (in relatie tot de ontwikkeling van kinderen van
4-12 jaar).
Bij een bezoek in de keuken
vertelde veel kunstenaars over kunst in de klas. Constance vertelde over de
verschillende identiteiten in Rotterdam. Cultuur drager en cultuur overdragen.
Positieve of negatieve ervaringen op je eigen basisschool laat je nadenken over
kunst in je eigen klas.
Voor ons die overtuigd zijn van het belang van kunst, die anderen aan kunst willen laten deelnemen, is het hoogst verleidelijk om op zoek te gaan naar nieuwe argumenten.
Hoe kun je het gaan vormgeven in je klas? Niet altijd wen vaste opdracht geven, maar veel vrijer laten zijn. Het is niet fout! Ervoor zorgen dat kinderen het durven te laten zien. Uitstralen dat het leuk is. Meer bespreken van kunst, i.p.v. alleen maar zelf maken. Hierdoor leren kinderen hun gevoel uitspreken. Kinderen zelf laten ervaren hoe het proces is gegaan van een wit blad tot een kunstwerk. Als leerkracht moet je openstaan voor andere meningen. Het liedje: bloemen zijn rood zegt precies hoe hij als leerling te pakken is genomen omdat zijn leerkracht niet van zijn kunst hield.
Voor ons die overtuigd zijn van het belang van kunst, die anderen aan kunst willen laten deelnemen, is het hoogst verleidelijk om op zoek te gaan naar nieuwe argumenten.
Hoe kun je het gaan vormgeven in je klas? Niet altijd wen vaste opdracht geven, maar veel vrijer laten zijn. Het is niet fout! Ervoor zorgen dat kinderen het durven te laten zien. Uitstralen dat het leuk is. Meer bespreken van kunst, i.p.v. alleen maar zelf maken. Hierdoor leren kinderen hun gevoel uitspreken. Kinderen zelf laten ervaren hoe het proces is gegaan van een wit blad tot een kunstwerk. Als leerkracht moet je openstaan voor andere meningen. Het liedje: bloemen zijn rood zegt precies hoe hij als leerling te pakken is genomen omdat zijn leerkracht niet van zijn kunst hield.
4. Lees hierna zelf pagina 4: Kunst verrijkt het onderwijs
en pagina 5: Waarom? Daarom! Vraag: reacties?
Door zilver te maken, door kunst
educatie, komen de andere vakken nog meer tot zijn recht, worden kinderen
zelfverzekerd, leren kinderen hun talenten ontdekken. De kunstweek heeft ervoor gezorgd dat je als
klas zelfvertrouwen heeft. Hierdoor wordt je enthousiaster. Dit kun je ook
gebruiken in je klas. Een kind verbaal ondersteunen en samen naar een oplossing
zoeken. 'We gaan allemaal iets lelijks maken.' Uiteindelijk vond iedereen het
mooi.
5. Kunst is geen middel Vraag: reageer eens op deze
stellingen!
Kunst is juist wel een middel! Kunst is een middel om je
gevoelens te uiten en om dingen aan elkaar te leren. Kunstenaars leren hun
bewonderaars iets.
6: Kunsteducatie als som van vier delen Stel naar aanleiding
hiervan de vraag: Heb je deze vier aspecten tijdens de afgelopen twee weken
voorbij zien komen? (voor nadere informatie lees je thuis de bladzijden er na;
over oefenen- presenteren-ervaren en reflecteren).
Oefenen van vaardigheden, het
produceren en presenteren van je werk, het ervaren van kunst in ontmoeting met
professionele kunst, het reflecteren van kunst. Het ene kind pakt de
handleiding, de ander begint meteen te experimenteren. De som ervan is dat het
kind zich leert uitdrukken. Ontdekt verschillen, ervaart combinaties van vormen
en kleuren.
Oefenen van vaardigheden: bodysounds, muziek maken, filmpje maken, poster maken, cultureel paspoort, kijken oefen bij Maas.
Produceren en Presenteren van je werk: de voorstelling productie voorbereiding enz., uiteindelijk presenteren. Filmpje maken en presenteren.
Het ervaren van kunst in ontmoeting met professionele kunst: kijkje in de keuken, persconferentie, tijdens de voorstelling, beelden in openbare ruimte. Reflecteren, het samen praten over kunst: constant. Als leerkracht ga je elke keer dit proces door, als deelnemer gaat dat onbewust Kris kras door elkaar.
Oefenen van vaardigheden: bodysounds, muziek maken, filmpje maken, poster maken, cultureel paspoort, kijken oefen bij Maas.
Produceren en Presenteren van je werk: de voorstelling productie voorbereiding enz., uiteindelijk presenteren. Filmpje maken en presenteren.
Het ervaren van kunst in ontmoeting met professionele kunst: kijkje in de keuken, persconferentie, tijdens de voorstelling, beelden in openbare ruimte. Reflecteren, het samen praten over kunst: constant. Als leerkracht ga je elke keer dit proces door, als deelnemer gaat dat onbewust Kris kras door elkaar.
7: Zelfvertrouwen Stel naar aanleiding hiervan de vraag:
Heeft dit project bijgedragen aan jouw zelfvertrouwen? Kun je dat verwoorden?
Sommige mensen blijven normaal op
de achtergrond, maar er werd naar iedereen geluisterd. Je leert elkaar heel
snel veel beter kennen. Je hebt veel samen moeten werken, hierdoor durf je bij
iedereen jezelf te zijn. Je bent een klas. Je kan met iedereen in een groepje,
niet alleen met je vrienden. Je was een team tegen andere klassen. Je komt
erachter waar iemand zijn positieve en negatieve kanten liggen, en hoe je deze
kunt gebruiken of aanvullen. Presenteren wordt veel makkelijker door het vaak
te doen. Beginnen voor kleine groepjes.
Persoonlijke
schrijfopdracht
Kunst en IK
Een moment uit de kunstweek dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot kunst: was het bezoek aan kunstenaar Jeroen Hoogstraten. Op de
woensdag in de kunstweek bezochten we deze kunstenaar in zijn atelier in
Rotterdam. Het was een zeer sympathieke man met passie voor zijn vak. Dit zag
je aan de manier waarop hij over zijn werken sprak. Voordat we naar hem toe
gingen, bedachten we vragen die we hem wilde stellen. Ook zochten we wat van
zijn kunstwerken op Google op. Tot onze verbazing zagen we geen schilderijen,
maar bankjes. Tijdens het interview liet Jeroen nog meer van zijn werken zien. Op
dit moment besefte ik dat kunst geen beeld of schilderij hoeft te zijn, maar
ook een stenen bankje kan zijn. Het bankje heeft dan niet alleen een functie om
op te zitten, maar voegt ook waarde toe aan het landschap. Jeroen had zelfs een
doel met zijn bankjes. Hij wilde de hiërarchie bestuderen tussen kinderen maar
ook tussen volwassenen. Waar ga je zitten en wat zegt dat over je relatie met
anderen? Ga je juist alleen zitten of zoek je mensen op? Hierdoor besefte ik de
diversiteit en de diepere betekenis van kunst. Mijn stereotype van kunst bleek onterecht.
Dit vond ik leuk om te ontdekken. Als ik later voor de klas sta, wil ik
kinderen ook de diversiteit in kunstenaars en hun kunstwerken laten zien. Veel meer
dingen zijn kunst, dan je eigenlijk denkt. Nieuwe dingen ontdekken en
onderzoeken, kinderen zullen dit fantastisch vinden!
Een moment uit het Theaterkamp dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot kunst: was het kijken naar de andere voorstelling. Hier besefte
ik hoeveel verschillende manier er zijn om een muziekstuk te verbeelden. Zoveel
klassen hadden onwijs originele dingen in hun voorstelling. Dit had ik niet
verwacht. Ik heb geleerd dat je creatief moet denken en veel doodnormale
voorwerpen leuk in kan zetten. Een klas had bijvoorbeeld kleerhangers en houtenrekjes,
hiermee konden ze muziek maken en poppen laten dansen. Later wil ik als juf
kinderen aan elkaar laten zien hoe verschillend iedereen denkt en hoe bijzonder
dat is. Hoe leuk het is om van elkaar te leren en elkaars ideeën te horen en
zien. Ik hecht in deze situatie veel waarde aan respect. Ik wil dat kinderen
zich veilig voelen en door niemand uitgelachen worden.
Kunst maken
Een moment uit de kunstweek dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot het maken van kunst: het maken van het culturele paspoort. Tijdens
het maken van mijn culturele paspoort besefte ik pas hoeveel dingen eigenlijk
kunst en cultuur zijn. In het begin dacht ik alleen aan schilderijen, maar aan
het einde van de dag was bijna alles kunst en cultuur, in mijn ogen. Kleding,
eten, de natuur, landen, je passies, je familie en de dingen waar je van houdt.
Alles draagt bij aan je eigen opvatting en bagage van kunst. Ik vond het leuk
om te ontdekken hoe breed kunst en cultuur kan zijn. Uiteindelijk heb ik mijn
hele schim vol kunnen krijgen met plaatjes die op mijn culturele bagage slaan. Het
was leuk om aan het einde van de dag dit met medestudenten te kunnen delen. Ook
de verhalen van anderen, waren zeer interessant om te horen. later wil ik als
leerkracht kinderen het besef geven dat kunst en cultuur zoveel meer is dan een
schilderij of een beeld. Ik wil ze laten zien en ervaren hoe breed deze
begrippen zijn en hoe dicht ze bij elk individu liggen.
Een moment uit het Theaterkamp dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot het maken van kunst: de voorstelling maken. Dit vond ik echt
fantastisch om te doen. Na het goede voorbeeld tijdens de opening, van de
studentcoaches, werd ik enthousiast. Ik had zin om aan de slag te gaan. Ik was
altijd onzeker over mijn eigen kunnen op het gebied van kunst. Ik ben vaak
verlegen en vind het soms moeilijk om voor een groep te staan. Hierdoor zag ik
een beetje tegen de voorstelling op. Maar tijdens het proces, kwam ik erachter
dat we het écht samen deden. We verzonnen alles samen, oefende alles samen en
voorde het stuk uiteindelijk ook samen uit. Hierdoor voelde ik met sterk en
trots. Ik was niet bang om het podium op te gaan en had er onwijs veel zin in.
Dit had ik van tevoren nooit gedacht! Ik heb dus meer zelfvertrouwen gekregen
op het gebied van kunst maken. Ik zie er nu het plezier en de schoonheid van
in. Na hard werken, ben je trots op je eindresultaat. Als leraar wil ik dit mijn
klas later ook doen ervaren. Door ze niet af te kraken en juist positieve
feedback en energie te geven.
Kinderen en
kunst
Een moment uit de kunstweek dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot kinderen en kunst: was in Villa Zebra. Villa Zebra is een
museum in Rotterdam, waar een tentoonstelling van hedendaagse kunst hangt. Na
een korte rondleiding en instructies over het stellen van goede vragen, kwam
groep 7 van De Schakel. Iedere student kreeg een kind toegewezen met wie hij of
zij de tentoonstelling mocht gaan bekijken. Het meisje met wie ik liep,
was zeer geïnteresseerd en keek haar ogen uit. Ze vond vooral de kamer met de
bomen erg mooi. Toen ik vroeg onder welke boom ze het liefst wilde schuilen en
welke ze zou kappen om vuur te maken, kon ze haar mening goed verwoorden. Ik vroeg
door en ze kwam met argumenten. Ik kwam er op dit moment achter hoe leuk het is
om met kinderen over kunst te praten. Ze kunnen ruim denken. Daarnaast had ik
niet verwacht dat de kinderen kunst zo leuk zouden vinden, dit was fantastisch
om te zien! Als leerkracht kan je dit nog meer stimuleren, door kunst toegankelijk
te maken voor kinderen. Je kan bijvoorbeeld af en toe een beeld gaan bekijken
in de stad. Ook zou je een kunstenaar kunnen uitnodigen of een museum kunnen
bezoeken. Daarnaast vinden kinderen het ook leuk om zelf kunst te maken. Door veel
beeldbendevorming activiteiten aan te bieden, kunnen kinderen zich op dit
gebied optimaal ontplooien. Ook in Villa Zebra konden de kinderen zelf aan de
slag, dit was een belangrijk onderdeel van de voorstelling.
Een moment uit het Theaterkamp dat voor mij betekenisvol was
met betrekking tot kinderen en kunst: was het moment dat ik besefte hoe simpel
je kunst kan maken. Bij een voorstelling moest ik gelijk denken aan hele
toneelstukken met lange teksten. Dit bleek echter helemaal niet te moeten. Door
middel van muziek, geluiden en bewegingen kan je een heel mooi stuk maken. Je kan
bodysounds en bewegingen gebruiken. Dit is zeer makkelijk aan te leren en voelt
heel natuurlijk. Dit is erg leuk om met je klas te doen, juist met lagere
groepen. In de voorstelling heb ik met de halve klas de Haka gedaan. Dit is een
sterke dans/roep. Je maakt wat simpele bewegingen en roept twee woorden. Toch
ziet het er spectaculair uit als je dit met een grote groep, tegelijkertijd
doet. Ik geloof erin dat simpele dingen heel mooi kunnen zijn. Je zou dit met
kleuters, maar ook met groep 8 kunnen doen. Het maken van een voorstelling is
goed voor de teambuilding van een klas. Je leert elkaar goed kennen en elkaar
vertrouwen. Ook is het goed voor je zelfvertrouwen en je persoonlijke
ontwikkeling. Het is dus goed om met je klas te doen. Je krijgt een hechte
klas, waarin iedereen zichzelf kan zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten